Innovation Excellence, wat houdt dat in?

29/8/2023

scroll verder

Innovation Excellence is de capaciteit van een organisatie om continu te willen excelleren in innovatie. Dit betekent dat al haar nieuwe producten, diensten en business modellen voldoen aan de wensen van klanten of deze zelfs overtreffen, dat deze op een schaalbare manier geleverd kunnen worden en bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Innovatie is hierbij ingericht als een continu proces dat doorlopend zorgt voor nieuwe relevantie.

Waarom Innovation Excellence?

Innovation Excellence is van essentieel belang voor organisaties omdat het helpt om nieuwe producten, diensten en processen te ontwikkelen die kunnen helpen bij het verhogen van de efficiëntie, het verminderen van kosten, het verbeteren van de klanttevredenheid en het verhogen van de inkomsten. Dit stelt een organisatie in staat zich te onderscheiden van de concurrentie en een voorsprong te behouden op de markt. Innovatie is belangrijk om aan te kunnen blijven passen aan veranderende markt- en technologische omstandigheden. Maar hoe doe je dat?

Klantbehoeften centraal stellen

Begin bij de klant en werk dan terug. 'Reverse engineering' is een innovatie-aanpak waarin klantgerichtheid is ingebakken. Kennis van de klant, de problemen en ambities in de context van de organisatie en haar markt, en de lange-termijn strategieën van de klant zijn hierin van groot belang. Met het centraal stellen van de klant voorkom je dat je innoveert vanuit de 'ivoren toren'.

Let wel op: klantgerichte innovatie werkt alleen in een organisatiecultuur en werkwijze waarin klantgerichtheid verankerd is. De klant moet centraal staan bij alles wat er gebeurt.

Mensen enthousiast krijgen voor innovatie

Om innovatie binnen een organisatie te stimuleren wil je de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van je hele team optimaliseren. Innovatie mag niet beperkt blijven tot een select clubje R&D'ers. De motivatietheorie van Deci & Ryan leert dat echte - intrinsieke - motivatie om ergens aan bij te dragen, uit de medewerkers zelf komt. Ook als de manager er even niet is. Er zijn drie dingen nodig om deze motivatie aan te wakkeren, namelijk autonomie, competentie en relatie. Hier kan nog een vierde aan toegevoegd worden in de vorm van bijdrage.

  1. Autonomie: geef je team vertrouwen, ruimte, tijd, budget en beslissingsbevoegdheid om zelf keuzes te maken. Vermijd micromanagement!
  2. Competentie: geef je teamleden (onverwachte) positieve feedback en spreek vertrouwen uit. Zorg voor uitdagende taken en bied ze leerkansen.
  3. Relatie: zorg voor verbinding binnen het team. Zorg
  4. Bijdragen: aan een concreet, zinvol, groter doel - waarmee je de wereld (van de klant) een stukje beter kunt maken.

Kiezen van het juiste innovatieproject

Essentieel voor het succes van innovatie binnen een organisatie is de keuze van de innovatieprojecten. Je hebt als organisatie beperkte middelen die je maar één keer kunt inzetten. Goede keuzes maken is dus extra belangrijk.

Op basis van welke criteria of uitgangspunten maak je dan de juiste keuzes?

Met een interne focus richt je je op op eigen sterkten, ideeën en technologieën die naar de markt gebracht kunnen worden. Het risico hiervan is dat je niet de best mogelijke aansluiting op de markt hebt. Zitten mensen wel te wachten op vernieuwing en is de klant bereid hiervoor te betalen?

Bij een externe focus richt je innovaties op de behoeften van de klant. Hierbij is het risico om je op alles te storten wat een klant vraagt, zonder de brede marktpotentie te kennen. Daarnaast kun je je focus als bedrijf verliezen. Daarnaast ontstaan veel van de beste innovaties niet op basis van wat de klant aangeeft als behoefte, maar vervult de innovatie een latente behoefte.

Samenwerking in innovatie

Innovatie vraagt samenwerking over afdelings- en organisatiegrenzen heen. Want juist het integreren van kennis uit verschillende afdelingen, kennisgebieden, organisaties, locaties, taal en cultuur, zijn belangrijke succesfactoren van effectieve innovatie. Maar het overbruggen van deze grenzen brengt ook nieuwe uitdagingen, misverstanden en conflicten met zich mee. Omdat mensen van nature meer geneigd zijn om 'soortgenoten' op te zoeken, is het voor innovatie belangrijk om juist de interactie en samenwerking met anderen te faciliteren.

Grip houden op het innovatieproces

Sommigen zullen denk: verstoor je het creatieve proces niet door daar grip op te willen hebben? Zo was er een reactie van een zeer innovatief bedrijf: “In onze dwarsdenkende manier van ‘niet leidinggeven’ en ons slimme en enthousiaste team, willen we ons niet door modellen laten framen”.

Vaak ligt de waarheid en praktijk genuanceerd. Het is belangrijk om een innovatiemanagementmethode te vinden die goed aansluit op de eigen cultuur en behoefte aan flexibiliteit. Het star vasthouden aan één structuur of methode helpt over het algemeen niet om de volle potentie uit de organisatie te halen. Probeer naar een ‘vrijheid met structuur’ toe te werken.

De juiste time-to-market

Wat een juiste time-to-market is hangt af van de vraag in hoeverre de markt en het product klaar zijn voor de introductie. Een korte time-to-market heeft veelal voordelen doordat je een voorsprong kunt nemen ten opzichte van de concurrentie en je investeringen sneller terugverdient. Maar snelheid kan ook ten kosten gaan van zorgvuldigheid.

Als bedrijf kies je bewust of onbewust voor een positionering als innovator, early adopter, early majority, late majority of laggard. Dit bepaalt je strategie en keuzes voor het juiste moment van ontwikkelen en lancering. Onthoud wel: het product moet 'klaar’ genoeg zijn om te kunnen lanceren.

Financieren van je innovatieproject

Zoals je innovatieprojecten kunt selecteren en rangschikken op aspecten zoals tijd, kosten en rendement, is het ook mogelijk deze te beoordelen op financierbaarheid. De financiering kan uit eigen middelen bestaan, uit vreemd vermogen, maar kan vaak ook (mede) ondersteund worden uit publieke bronnen zoals subsidies. Meer informatie over financieringsmogelijkheden? Lees dan onze blog over subsidies voor innovatie en ontwikkeling.

Wil je meer informatie over de bovenstaande onderwerpen? Download de Innovation Excellence whitepaper!

Innovation Excellence whitepaper
Productinnovatie is geen optie, maar een noodzaak om relevant en gezond te blijven als bedrijf. Toch is het niet makkelijk om te innoveren. Hoe pak je dat aan?